دسترسی سریع

بيشتر

رییس اداره نظارت بر اجرای استاندارد خوزستان:

حال آسانسور‌ها در خوزستان خوب نیست

مندل زاده وضعیت آسانسور‌ها و نگهداری از آن‌ها در اماکن خصوصی و دولتی را نامطلوب توصیف کرد و گفت: مقرراتی برای پیشگیری از وقوع حوادث تدوین شده است.

غلامرضا مندل زاده رییس اداره نظارت بر اجرای استاندارد خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: آسانسور یکی از وسایلی است که عموم مردم بطور مداوم از آن استفاده می‌کنند، بطوریکه یک آسانسور معمولی طی یک ماه بین یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ مرتبه مورد تردد دارد.

او با انتقاد از بی توجهی نسبت به رسیدگی‌های مناسب از آسانسور‌ها در بخش‌های عمومی و دولتی که مراجعه کنندگان زیادی دارند، افزود: بطور مکرر از سازمان ملی استاندارد، وزارت کشور و استانداری به شهرداری‌ها ابلاغ می‌شود که مطلقا پایان کار ساختمان‌ها را بدون دریافت تاییدیه و گواهی ایمنی آسانسور از اداره‌های کل استاندارد در استان‌ها نباید صادر گردد.

مندل زاده با بیان اینکه سالیانه یک هزار و ۳۰۰ گواهینامه ایمنی آسانسور بسته به رونق بازار ساخت و ساز و از حدود ۳ هزار بازرسی از این وسیله صادر می‌شود، اظهار کرد:، اما مشکل اصلی این است که وقتی پایان کار صادر شد و آسانسور به بهره برداری رسید، مالکان از انجام بازرسی‌های ادواری غافل می‌شوند.

این مقام مسئول به ارزیابی‌های سالیانه اشاره کرد و بیان داشت: ۴ تست در قالب ۲۰۰ آزمون عملکردی انجام می‌شود که می‌توان به کنترل ایمنی الکتریکی، تعلیق کابین و مسیر حرکت، ایمنی، ترمز و گاورنر و قفل و درب کابین مورد بررسی قرار می‌گیرند که براساس آن طی پارسال ۲ هزار و ۶۵۴ مورد بازرسی انجام و برای یک هزار و ۱۲۷ مورد گواهینامه صادر شد.

رییس اداره نظارت بر اجرای استاندارد خوزستان ادامه داد: با توجه به نواقص مشهود و خطرساز در ۳۶۳ دستگاه آسانسور فعال در اداره‌های دولتی، بیمارستان ها، مجتمع‌های عمومی، تجاری و پزشکی، ساختمان‌های مسکونی، هتل ها، بانک‌ها و دانشگاه مقرر شد قوانینی برای بهبود وضعیت این وسیله مهم تدوین شود تا از بروز حوادث ناگوار که منجر به مصدوم شدن، فوت و نقص عضو در افراد می‌گردد، پیشگیری کرد.

مندل زاده تصریح کرد: براساس این مصوبه، با توجه به استفاده عموم مردم از آسانسور‌های عمومی و دولتی و تکرار سالیانه نواقص بحرانی و خطرآفرین در دستگاه ها، تخصیص اعتبار‌های عمرانی آن‌ها منوط به رفع نواقص دستگاه‌ها طی ۳ ماه آینده شود، همچنین با توجه به مشاهده موارد صدور تعهد پایان کار از سوی برخی شهرداری‌های خوزستان مجدد تاکید شود که صدور گواهی پایان کار ساختمان بدون دریافت و مشاهده گواهینامه ایمنی آسانسور از سوی اداره کل استاندارد استان ممنوع گردد.

او اظهار داشت: با توجه به الکترونیکی شدن ۱۰۰ درصد فرآیند درخواست تا صدور گواهینامه ایمنی آسانسور و مکاتبه‌های مکرر بدون پاسخ و دسترسی‌های اختصاصی ایجاد شده جهت اجرای غیرحضوری فرآیند به شهرداری ها، موظف و مکلف به استفاده سامانه الکترونیکی استاندارد و مشاهده صحت گواهینامه شوند.

مندل زاده بیان کرد: با توجه به اینکه بازرسی ادواری آسانسور ساختمان به ویژه پس از در سرویس قرار گرفتن و استفاده، پتانسیل ایجاد نقص را دارند، دستگاه‌های مختلف در فرهنگسازی جهت اهمیت بازرسی ادواری ساختمان‌های مسکونی در حد توان مشارکت کنند، ضمن اینکه نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت‌های تعمیر و نگهداری مجاز مورد تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان اقدام کنند